דבר מנהל קריית החינוך

קהילת מקיף י״ג היקרה,

בית הספר מקיף י״ג- יצחק נבון הוא אחד מהמקיפים המובילים בעיר, ואבן שואבת לחדשנות ופריצת גבולות מחד, ובית בטוח בעל ערכים ברורים וחזון חינוכי יציב מאידך. לאורך השנים מיצב את עצמו בית הספר כמוביל בתחום החדשנות הפדגוגית.

בית הספר שואף ללמוד ולהתפתח, להכיר מגמות עכשוויות בעולם המחקר והשדה החינוכי, ולנוע כל הזמן עם הקדמה. לצד זאת, לבית הספר עמוד שדרה ברור בנוגע לערכים המובילים אותנו- כבוד, ערבות הדדית, שקיפות והוגנות ומצוינות לימודית, ערכית וחברתית.

בבית הספר אורחות חיים ברורים ומוקפדים, ואנחנו מאמינים כי רק בזכות הקפדה על משמעת ועבודה קשה- של התלמידים ושל נבחרת המורים כאחד- נמשיך לשמור על המקום הנפלא הזה.

אנו חיים בתקופה מדהימה ועתירת שינויים. אירועים רבים מתרחשים בתקופה זו במציאות חיינו- הארצית והעולמית, והשינויים הללו דורשים התייחסות גם במערכת החינוך.

במובן הערכי, המציאות במדינה אינה פוסחת על שערי בית הספר. אנו רואים במערכת החינוך הציבורית כמעוז הממלכתיות, ואנו מחויבים להקניית ערכים לאומיים וגלובאליים, יהודיים ודמוקרטיים בכפיפה אחת. אנו מאמינים כי למרות המחלוקת החשובה על אופי מדינתנו, בבסיסה שוכנים ערכים משותפים אליהם נוכל להגיע. אנו מחויבים לחנך את תלמידנו ותלמידותינו לתפיסה מורכבת של מציאות ולגיבוש עמדה עצמאית מושכלת.

במובן הטכנולוגי, פריצת טכנולוגיות הבינה המלאכותית המחוללת הפכה את רשת האינטרנט ממקור אשר מספק ידע ומנתח אותו באמצעות כלים מתקדמים, למקור מחולל ידע. השינוי הדרמטי הזה שנע בצעדי ענק מחייב אותנו ללמוד את משמעויות השינוי במהירות ובאחריות, ובהמשך גם למעבר להוראה מסוג אחר- כזו שרואה את החשיבה הביקורתית כמפתח ומתעדפת את מיומנויות החשיבה מסדר גבוה על פני מיומנויות אחרות. שינוי זה נדרש הן בהוראה בכיתה והן בדרכי ההיבחנות וההערכה.

לצד כל אלו, כפי שהפילוסוף מרטין בובר לימדנו, ״החינוך הוא דיאלוג בין אנשים שאנושיותם נוכחת במלוא הווייתה״. אנו משקיעים כל הזמן בבניית היחסים האישיים בין התלמידים לבין נבחרת המורים ובין התלמידים לבין עצמם, יחסים המושתתים על כבוד ואכפתיות אחד כלפי האחר.

ד״ר חן טוקר,
מנהל קריית החינוך השש שנתית